سفارش تبلیغ
صبا ویژن


« هوالاوّل »

رهبر معظم انقلاب در جمع روحانیون و علمای بجنورد به مسئله حجاب و عفاف اشاره کرده و بر لزوم کار فرهنگی تاکید نمودند. پس از بیانات معظم له برخی رسانه ها و شخصیت های حامی دولت مطالبی انتشار داده اند، مبنی بر اینکه عملکرد دولت در سالهای گذشته و سخنان دکتر احمدی نژاد در رابطه به مسئله حجاب و عفاف همسو با دیدگاه مقام معظم رهبری بوده و منافاتی با یکدیگر ندارد. و در ادامه به منتقدان سیاستهای حجاب و عفاف دولت حمله کرده و ایشانرا مورد هجمه قرار داده اند، که چرا به دولتی که نگرشش در مسئله حجاب با رهبر انقلاب همسو و یکسان است، انتقاد کرده و بر ضد آن سخن گفته اید؟!

بیانات مقام معظم رهبری در جمع روحانیون و علمای بجنورد 19 مهرماه 1391:
«من سفارش میکنم که کانونهاى فرهنگى - هنرى مساجد را فراموش نکنید؛ البته با همکارى بسیج. بد است که بین روحانى مسجد و بسیج مسجد، اختلاف به وجود بیاید. نه، با همکارى بسیج، این کانونهاى فرهنگى - هنرى مساجد را مؤثر کنید، برایش کار کنید. بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنى که متناسب با نیاز آن جوانى است که آنجا حضور پیدا میکند، فراهم کنید. مطالعه کنید. کتابهائى وجود دارد که میشود از این کتابها استفاده کرد. کتابهائى هست؛ بروید بپرسید، تحقیق کنید از کسانى که اهلش هستند. خودتان را مجهز کنید، مسلح به سلاح معرفت و استدلال کنید، بعد به این کانونهاى فرهنگى - هنرى بروید و پذیراى جوانها باشید. با روى خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا. فرمود: «و سنّة من نبیّه»، که ظاهراً عبارت است از «مداراة النّاس»؛ مدارا کنید. ممکن است ظاهر زننده‌اى داشته باشد؛ داشته باشد. بعضى از همینهائى که در استقبالِ امروز بودند و شما - هم جناب آقاى مهمان‌نواز، هم بقیه‌ى آقایان - الان در این تریبون از آنها تعریف کردید، خانمهائى بودند که در عرف معمولى به آنها میگویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد میریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته‌ى به این اهداف و آرمانهاست. او یک نقصى دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقصهاى این حقیر باطن است؛ نمى‌بینند. «گفتا شیخا هر آنچه گوئى هستم / آیا تو چنان که مینمائى هستى؟».
ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهى از منکر هم میکند؛ نهى از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت. بنابراین با قشر دانشجو ارتباط پیدا کنید.»

پاسخ رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی به نمایندگان در رابطه به مسئله حجاب و عفاف 24 اسفند 1390:

«کار فرهنگی با بگیر و ببند نمی‌شود، آیا این سخن بد است، اینقدر به دخترها و پسرها گیر سه پیچ ندهیم. این‌ها فرزندان خودمان هستند،‌باید به این جوان‌ها احترام گذاشت. همین‌ها بودند که در دوران دفاع مقدس جنگ را اداره کردند.
حالا اینجا یک شوخی هم با هم بکنیم. این‌که در مناسبت‌هایی مانند 22 بهمن از همه تیپ آدم‌ها جلوی دور بین نمایش دهیم، اما وقتی این مناسبت‌ها گذشت با همین افراد برخورد می‌کنیم، تناقض است.
کدام یک از ما گناه نکرده‌ایم،‌ گناه بد است، اما چه کسی با من و شما برخورد کرده است؟ این درست نیست، چراکه اگر با من و شما برخورد نشود ، این به ذهن متبادر می‌شود که "واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنند چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند"»

شاید در ظاهر شباهت هایی در هر دو سخن مشاهده کنیم اما اجازه دهید در اینجا به چند مورد از دیدگاه ها و عملکرد دولت اشاره نماییم تا بدانیم براستی آیا حق با دولتمردان بوده و اشخاصی چون آیت الله خاتمی، آیت الله علم الهدی و دیگر بزرگان و دلسوزان نظام بی مورد نسبت به دولت لب به انتقاد گشوده اند و دکتر احمدی نژاد در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت کار فرهنگی در مسئله حجاب و عفاف گام بر می دارد؟ یا خیر.

حامیان دولت سخنان رهبری و رئیس جمهور را یکسان و همسو دانسته و به منزله تاکید بر فرهنگ سازی و ضرورت کار فرهنگی می دانند و در آن هیچ شکی نیست که میبایست با مردمی که متعلق به جامعه اسلامی مان هستند و بر اثر ناآگاهی رو به بدحجابی آورده اند، به صورت کاملا نرم و فرهنگی عمل نمود. این سخن تازه و نو نبوده و نیست بلکه تمام مراجع، علما، مسئولین دلسوز نظام و آحاد مردم معتقد به آرمانهای نظام بر این نکته تاکید داشته و دارند.

چنانچه دکتر احمدی نژاد تاکنون چنین رویکردی داشته و ضرورت کار فرهنگی را ارجح تر می داند بر برخورد نظامی و انتظامی، در سالهای اخیر چه عملکرد(فرهنگی) از خود نشان داده است؟ چه حرکتی در جهت گسترش حجاب و عفاف در جامعه به انجام رسانده؟

ذکر این نکته لازم است که شخص رییس جمهور، رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند و با این ترتیب آقای احمدی نژاد مسئول اصلی در خصوص فرهنگ سازی است. اما تاکنون شاهد فعالیتی در آن نبوده ایم.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت بازرگانی، سازمان صدا و سیما، نیروی انتظامی، سازمان ملی جوانان، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، مرکز امور زنان و خانواده، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان تربیت بدنی، شهرداری‌ها، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، سازمان بهزیستی، وزارت امور خارجه، وزارت کار و امور اجتماعی، مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، قوه قضائیه، وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، نیروی مقاومت بسیج و وزارت راه و ترابری نهادهایی هستند که طبق مصوبه شورای انقلاب فرهنگی، برای هر کدام از آنان وظایفی مشخص شده است. براستی دولت و زیرمجموعه های آن تا به امروز، کدامیک از بندهای این قانون را اجرایی نموده؟ قانونی که 26 دستگاه متولی آن است و تنها دستگاهی که به بخشی از وظیفه خود عمل می نماید نیروی انتظامی است که همان نیز مورد انتقاد شدید رئیس جمهور است.

براستی آیا می توان مسئله حجاب و عفاف صرفا وظیفه حوزه های علمیه دانست و از بار اجرایی آن شانه خالی کرد؟ همه در این امر وظیفه ای داریم. «کُلّکُم راعٍ و کُلّکُم مسئولٌ عن رعیّته» دولت نیز مسئولی است. با این اوصاف چه عذری برای انجام ندادن این مهم دارد؟ و چه پاسخی بر کوتاهی خود در این امر؟ چه بسا اگر دولتمردان ذره ای به این حرکت فرهنگی اعتقاد داشتند، برخی از جوانان و نسل سومی های انقلاب، دچار لغزش نمی شدند و راه خود را باز می یافتند. اما دولت و شخص رئیس جمهور با بی توجهی های خود، موجبات برخورد انتظامی و خشن را با ایشان به وجود آورده است؟ و بر کسی پوشیده نیست که نیروی انتظامی نیز زیر نظر وزارت کشور و همین دولتی کار می کند که مخالف برخورد خشن و انتظامی است.

باید از رسانه های دولتی که این روزها جنجال به پا نموده اند و دلسوزان نظام را مورد هجمه خود قرار داده اند پرسید، با این اوصاف، با چه جرئتی قصد تحریف افکار عمومی را دارند؟ شاید در ظاهر کلام رهبر و رئیس جمهور یکسان باشد، اما در عمل دولت دهم به هیچ وجه عملکرد مطلوبی از خود نشان نداده و مراجع، علما، ملت حزب الله و دلسوزان نظام را آزرده خاطر نیز نموده است. سوای این مسئله، بعید می دانم "چند تار مو" و "عدم مسئولیت پذیری در امر حجاب و عفاف دولت" جناب دکتر را فراموش کرده باشید. آیا بازهم اصرار دارید که سخنان مقام معظم رهبری و دکتر احمدی نژاد از یک جنس است؟


نوشته شده در جمعه 91/7/28ساعت 5:47 عصر توسط محمدمهدی . ر نظرات ( )