سفارش تبلیغ
صبا ویژن


« هوالاوّل »

این روزها که تب انتخابات ریاست جمهوری داغ داغ است و بسیاری از ما هنوز به فرد اصلح خود نرسیده است.

ملاک های خود را در نامزدهای حاضر جستجو می کنیم که شاید در فردی خاص عینا بیابیم و یا نزدیک ترین فرد را با فرد ایده آل خود تطبیق داده و به نتیجه ای مطلوب و فردی شایسته دست یابیم.

در این میان برخی به موارد بسیار تخصصی دقیق شده اند و ریزترین جزئیات و برنامه های این هشت نفر را واکاوی می نمایند. اما اگر به صحبتها و گفته های ایشان در برنامه های تلوزیونی و رادیویی دقیق شویم و اصول اساسی را ملاک ارزشیابی خود قرار دهیم، به راحتی و بدون اینکه در برنامه ها و وعده و وعیدهای افراد خرد شویم، می توانیم اصلح را تشخیص داهیم؛ از سلامت رفتار و صداقت گفتارشان آگاهی یافته و در پیچ و خم سیاست، بازی نخوریم.

روز گذشته مطلبی با عنوان درس‌هایی از مناظره‌های سال 88 به روایت رهبر انقلاب، در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) منتشر گردید و ملاک های ذیل در رابطه با مناظره های انتخاباتی آورده شده است.

- انسان نمى‌پسندد که ببیند یک نامزدى، چه در نطقهاى تبلیغاتى، چه در سخنرانى، چه در تلویزیون، چه در غیر تلویزیون، براى اثبات خود متوسل بشود به نفى آن دیگرى.

- نامزدها همه براى یک هدف دارند کار میکنند. هر کسى به نظر خودش یک احساس مسئولیتى، تکلیفى دارد، مى‌آید میدان. من با مناظره و معارضه و گفتگو و انتقاد مخالفتى ندارم؛ اما سعى کنید این در چهارچوبهاى درست شرعى و دینى انجام بگیرد.

- مردم، مردم بیدارى هستند، میفهمند، میدانند. این چهار نفر نامزدى که از شوراى نگهبان تأیید شده‌اند و در اجتماعات گوناگون سخنرانى میکنند، خودِ آن نامزدهاى محترم توجه کنند، مراقبت کنند که در این سخنرانى‌ها، در این اظهارات، جورى نباشد که منتهى بشود به ایجاد دشمنى و ایجاد نقار؛ با برادرى و با مهربانى پیش بروند.

- اختلاف نظر، اختلاف رأى، اختلاف سلیقه، در مسائل گوناگون، در مسائل شخصى، در مسائل عمومى، یک امر طبیعى است؛ اشکالى هم ندارد. نگذارید این به اغتشاش منتهى بشود.

با توجه به این اوصاف کدامیک از نامزدها ملاک های اخلاق اسلامی و احترام متقابلی که رهبری بیان فرموده اند را مراعات کرده و کدامیک از آن تخطی نموده است؟

با اندک تاملی بر گفته ها و سخنان نامزدها، می توان ایشان را از اولین فیلتر که همان اخلاق مداری است عبور داد و متاسفانه چند نفر از ایشان را از دایره حفظ اخلاق اسلامی حذف نمود، این در حالی است که تمام نامزدهای کنونی بر رعایت اخلاق تاکید داشته و به نوعی مدعی بوده اند.

تحلیل با شما...


نوشته شده در شنبه 92/3/11ساعت 2:35 عصر توسط محمدمهدی . ر نظرات ( )