سفارش تبلیغ
صبا ویژن


« هوالاوّل »

«حجاب» در فهم عرفی یعنی زن در معاشرت با مردان، اندام و زیبایی های جذب کننده خود را بپوشاند و جلوه گری و جلب توجه نکند و رابطه او با دیگران رابطه انسانی باشد و نه رابطه جنسیتی. حجاب در حقیقت، کنترل کننده و جهت دهنده به تمایلات و گرایشات درونی است؛ و به همین دلیل، زمینه تمرکز فکری و روحی را برای پرداختن به امور اساسی در زندگی ایجاد می کند. روح بشر تحریک پذیر است و نیاز به مهار کردن دارد، و در صورت عدم توجه به آن، تعادل را در درون و بیرون از خود از بین می برد؛ حجاب، ابزاری برای متعادل سازی روحی، بهداشت روانی جمعی و تعادل در نیروی کار در محیط کار است.
در اینجا به بررسی حجاب از دیدگاه ادیان و شخصیتهای جهانی خواهیم پرداخت:

حجاب


حجاب در ادیان:

اسلام و قرآن:
« پیامبر! به زنان مؤمن این مطلب راابلاغ کن که : به نامحرم نگاه نکنند و عورت خود را از نگاه دیگران محافظت کنند و زیبایی هایشان را آشکار نکنند و البته باید روسری های خود را بلند بگیرند تا سینه هایشان را بپوشاند» سوره النور، آیه 31 »
« ای مومنین! وقتی کاری با زنان نامحرم دارید از پس پرده با آنها گفتگو کنید این برای پاک ماندن قلب های شما و آنان بهتر ست.» سوره احزاب، آیه 53
« لباس هایی که خوب بدن را می پوشانند بپوشید چرا که هر کسی لباسش نازک و بدن نما شود، اعتقاداتش نیز ضعیف خواهد شد» وسائل الشیعه، ج4، ص 389

نظر مشترک فقهاء و مجتهدین شیعه در مورد حجاب:
نمایان بودن موهای سر، زیرچانه، گردن، گوش ها، سینه و بازوان و دست ها تا مچ، شکم و پاها تا نوگ انگشتان، برای خانم ها حرام است و باید این مواضع را از نامحرم بپوشانند. و فقط صورت بدون آرایش و از مچ تا انگشتان بدون زینت اشکال ندارد و پوشیدن لباس ها و جوراب هایی که بدن نما هستند حرام است. رساله ده مرجع

توصیه زردشت به پسران و دخترانی که می خواستند ازدواج کنند:
« ای دخترانی که می خواهید شوهر کنید و ای دامادها، با استفاده از غیرت در زندگی پاک منشی بجویید.»
در کتاب اوستا که کتاب مقدس زرتشتیان است این گونه آمده است: « همگی سر را می پوشانیم و همگی به درگاه تو نماز می کنیم.»

در دین یهود:
اگر زنی بدون پوشاندن سر در انظار ظاهر شود، شوهرش حق دارد او را بدون پرداخت مهریه طلاق دهد.
در تورات، کتاب مقدس یهودیان این گونه آمده است:خداوند، دختران صهیون را به جهت اینکه با گردن افراشته و غمزه های چشم راه می روند و با ناز می خرامند و زینت های خود را آشکار می کنند، مجازات خواهد کرد و سر آنها را بی مو و بوی بدن آنها را متعفن و به عوض زیبایی، سوختگی بر صورت آنها خواهد انداخت.

درمسیحیت نیز قوانین صریح در مورد حجاب آمده است؛
درکتاب انجیل، کتاب مقدس مسیحیان آمده است: « برای زنان شرم آور است که با سر برهنه در اماکن عمومی ظاهر شوند، پوشش گیسوی زنان این معنی را به همراه دارد که او زیبایی اش را تنها برای چشمان همسرش نگاه داشته است.

تعابیر شخصیت های جهانی در رابطه با حجاب:

- ویل دورانت، تاریخ نگار: زنان دریافته اند که دست و دلبازی مایه تحقیر آنهاست؛ ... زنان بی شرم جز در موارد زودگذر برای مردان جذاب نیستند.
- چارلی چاپلین، کارگردان سینما، در نامه ای به دخترش: دخترم، هیچکس و هیچ چیز را در جهان نمی توان یافت که شایسته باشد که دختری حتی ناخن پای خود را به خاطر آن عریان کند؛...برهنگی بیماری عصر ماست.
- ویلیام جیمز، روان شناس: مردان جوان متعادل به دنبال چشمان پر از حیاء در دختران می گردند چرا که حس می کنند این خودداری ظریفانه از یک لطافت عالی خبر می دهد.
- ویکتور هوگو، نویسنده: بردگی در اروپا از بین رفته است اما بردگی همچنان به صورت فحشاء ادامه دارد و بر زنان تحمیل می شود.
- تولستوی، فیلسوف روسی: سبب ازدیاد طلاق در اروپا که افکار عمومی را مشوش کرده است، نبود حجاب است که مردان بواسطه معاشرت با زنان نسبت به همسر خود بی میل می شوند.

در کتاب فیمینسم آمریکا جملات جالبی در مورد پوشش و عفاف آمده است:
* جالب است که برخی از ما از سیگار کشیدن خجالت می کشیم ولی از لباس های نازک دختران خجالت نمی کشیم.
* بازگشت به پاکدامنی و پوشش در غرب آغاز شده است و سال به سال تقاضا برای پوشش و عفاف بیشتر می شود.
* ما انسان ها به گونه ای طراحی شده ایم که هر گاه مانند حیوانات بدون هرگونه اصول و خویشتن داری رفتار کنیم همانند آنها لذت نمی بریم.


نوشته شده در چهارشنبه 91/1/9ساعت 12:52 صبح توسط محمدمهدی . ر نظرات ( )