سفارش تبلیغ
صبا ویژن


« هوالاوّل »

بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از 14 تیرماه آغاز گردیده و به مدت 30 روز پذیرای بازدیدکنندگانی خواهد بود که عطش فراگیری علوم قرآنی و الگوگیری از کلام وحی در سبک زندگی خویش را دارند.


مصلای بزرگ امام خمینی(ره) باری دیگر میزبان کسانی است که روزه خود را با نور معرفت قرآن افطار می کنند و ورد لبشان «یا کریم» است.

هرساله در ماه میهمانی خدا شاهد برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم هستیم. نمایشگاهی که این فرصت را فراهم می‌کند تا محققان، پژوهشگران، کارشناسان، علما و صاحب‌نظران گردهم بیایند تا علاوه بر ایجاد فضایی جهت تبادل دانش قرآنی خود، دستاوردهایشان در عرصه‌های مختلف قرآنی را نیز در معرض استفاده عموم قرار دهند.

در این ایام اغلب فعالان قرآنی کشور و همه علاقه‌مندان در سایه سار ساحت قرآن کریم، برنامه‌های متنوع و مفصلی را در بخش‌های مختلف برای مخاطبان پیش‌بینی کرده اند. از کودک و نوجوان تا دانشگاه و حوزه، علاقه‌مند حضور در این ضیافت قرآنی اند.

یکی از بخش های بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به عفاف و حجاب اختصاص داده شده است. در سایت اطلاع‌رسانی بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، اهداف برپایی غرفه های حجاب و عفاف اینچنین تبیین شده است:

«چشم انداز نهایی و افق متعالی مجموعه برنامه ها و اهداف بخش عفاف و حجاب بیست و یکمین نماشگاه بین المللی قرآن کریم، تحقق عینی و فراگیر مقوله حجاب از نگاه «قرآن - کتاب زندگی» است، بسترسازی برای ورود معارف نورانی و قرآن کریم به تمامی ساحات زندگی فردی و اجتماعی انسان مومن و انقلابی است . افزایش بصیرت انقلابی در حوزه مسائل فرهنگی سیاسی اجتماعی داخل کشور ، آگاهی و فرهنگ سازی جهت تحولات حوزه طراحان و تولید کنندگان چادر (حجاب برتر) چشم انداز در اهداف کلان برنامه های بخش های مختلف عفاف و حجاب نمایشگاه بیست و یکم است.»

طبیعتا این چنین نیز انتظار می رود که در چنین نمایشگاهی، عفاف و حجاب با الهام از معارف قرآنی برای مخاطب تبیین شود و مخاطب با آموزه های قرآنی آشناتر گردد و این صراط مستقیمی که قرآن برای زنان و دختران مومنه رهنمون کرده است، برای طالبان حقیقت به نمایش در آید.

متاسفانه به تنها مسئله ای که در این نمایشگاه بدان پرداخته نشده، آشنایی با معارف قرآنی در موضوع حجاب و عفاف است. با ورود به بخش حجاب و عفاف نمایشگاه، 38 غرفه برای انواع چادر و پوشش سر، پارچه های چادری، چادر احرام و متعلقات حج، چادر تکلیف، آموزش طراحی و دوخت چادر و همچنین دوخت رایگان چادر مشهود می باشد.

آیا زنان و دختران ما که می توانند با این سطح نازل غرفه ها جرعه ای از زلال وحی را نوش کنند؟ همگان مشتاقانه می آیند از حیا و عفت، حجاب و عصمت و مسیری که قرآن برایمان مشخص ساخته کسب فیض و معرفت نمایند، اما افسوس که نشانی از معرف قرآنی در اینجا نمود ندارد.

حجاب و عفاف زن ایرانی در گرو ارزان و گران بودن ملزومات حجاب نیست که با برپایی دوخت چادر رایگان، و یا تخفیف ویژه پارچه های چادری، به حجاب ترغیب شوند و یا بخواهند از آن دست کشند.

یحتمل مسئولان فرهنگ و ارشاد ریشه بدحجابی را در کمبود و یا گرانی چادر و پارچه چادری یافته اند و چاره را در توسعه عرضه، تخفیف، ارزانی و دوخت رایگان.

مدیران بخش حجاب و عفاف عدم حضور غرفه های فرهنگی، پژوهشی و حوزوی در این بخش را از سیاست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان می دارند.

ناگفته نماند؛ بخش حجاب و عفاف نمایشگاه غرفه ای را به جُنگ خوش حجابی و رنگ آمیزی کودکان اختصاص داده و جنبه تجاری ندارد. اما این جُنگ نیز الگوگیری ناقص و ابتری از طرح ملی خوش حجابی موسسه مردم نهاد ریحانه النبی(س) است که به صورت غیرکارشناسانه اجرا می گردد و بر ضعف عملکرد مسئولین این بخش افزوده است.

مسئولین دولتی بارها اعلام نموده اند که در زمینه ترویج حجاب و عفاف می بایست کار فرهنگی صورت پذیرد، اما دریغ از ذره ای عمل. البته نمی توان خرده گرفت، بالاخره با اندک بودجه ای که دولت به فرهنگ اختصاص داده، نمی توان انتظار حمایت از موسسات فرهنگی و حضور قدرتمند ایشان را در اینگونه نمایشگاه ها داشت، حجاب و عفاف که به جای خود. هرچند با عقیده برخی مسئولین بر اینکه نمایش چند تار مو مشکلی ایجاد نمی کند و بی اشکال است، این اندازه کار در زمینه حجاب و عفاف هم جای بسی شکر دارد!!!

گاهنوشت:

- از بخش حجاب و عفاف نمایشگاه گفتیم، از بخش فرهنگی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم نیز بگوییم که به فروشندگان تابلو های مذهبی، آثار هنری و... اختصاص داده شده و ذره ای از عملکرد فرهنگی در آن دیده نمی شود.

جهت مشاهده دیگر مطالب به صفحه اصلی مراجعه فرمایید.

 


نوشته شده در چهارشنبه 92/5/2ساعت 2:37 صبح توسط محمدمهدی . ر نظرات ( )