سفارش تبلیغ
صبا ویژن


« هوالاوّل »

صادق زیباکلام در گفت و گویی با خبرنگار قانون گمانه زنی ها و پیش بینی هایی از انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری داشته است و سخنانی قابل تامل بیان کرده است، که تاحدودی قابل تامل است.

ایشان در ابتدا عمیق تر شدن شکاف میان اصولگرایان را بیان می کند و به این نتیجه می رسد که اصولگرایان به پنج جریان اصلی تقسیم خواهند شد:
1- دکتر علی لاریجانی، دکتر علی‌اکبر ولایتی و یا دکتر سعید جلیلی از جریان اصولگرای سنتی تحت رهبری آیت‌الله مهدوی‌کنی .
2- مهرداد بذرپاش، ثمره هاشمی، روح‌الله حسینیان، مرتضی آقاتهرانی یا علیرضا پناهیان از طیف احمدی‌نژاد - آیت‌الله مصباح.
3- علی مطهری.
4- محسن رضایی.
5- قالیباف.

وی دو گزینه را نیز به اصلاح طلبان اختصاص می دهد:

6- فی المثل محمدرضا عارف از جریان اصلی اصلاح طلبان.
7- اسحاق جهانگیری و یا حجت الاسلام دکتر حسن روحانی از حزب کارگزاران.

ایشان در ادامه بیان می کند:
- هیچ یک از نامزدهای اصولگرا توان رویارویی با نامزد اصلی اصلاح‌طلبان یعنی عارف را نخواهند داشت.

- اگر عارف کاندیدای انتخابات شود داستان دوم خرداد 76 بار دیگر تکرار شده و میلیون‌ها نفر برای انتخاب کاندیدای اصلاح‌طلبان به پای صندوق‌های رای می‌روند.

اصولگرایان برای جلوگیری از پیروزی عارف دو کار ممکن است انجام دهند:
- نخست آنکه ممکن است او را رد صلاحیت کنند.
- کار دوم آنست که با آمدن جدی اصلاح‌طلبان به میدان، ممکن است همچون تیر 84 و 22 خرداد 88 یکبار دیگر با هم متحد شوند. اصولگرایان حتی در صورت متحد شدن نیز بیش از 6 الی 10 میلیون رای در برابر عارف نخواهند داشت.

- فرض بگیریم که عارف رد صلاحیت نشود و قالیباف هم به توصیه آقای هاشمی به نفع عارف کنار برود و بالاخره اتفاقات سال 88 هم تکرار نشود و آقای عارف در پایان خرداد 92 بشوند رییس جمهور جدید ایران؛ حال پرسش اساسی آنست که آقای عارف چکار می‌توانند برای پیشبرد اصلاحات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی انجام دهند؟ بدون شک داستان دوم خرداد 76 و دوران آقای خاتمی تکرار می‌شود و عارف از همان روز اول با حجم گسترده‌ای از مخالفت‌های فلج کننده از سوی اصولگرایان روبرو می‌شود.

گاهنوشت:

جناب آقای صادق زیبا کلام، چند نکته از فرمایشات شما برای بنده قابل هضم نیست.

- چرا مردم در تحلیل های شما جایگاهی ندارند و سیاستمداران نقش اصلی را ایفا می کنند؟ مگر میزان رای ملت نیست؟

- آیا محمدرضا عارف از یک جایگاه اجتماعی قدرتمند میان مردم برخوردار است؟ آیا عارف وزنه سنگین و شخصیت شناخته شده ای است که بتوان چنین در باره اش محکم سخن گفت و وی را پیروز قطعی اعلام نمود؟ اصلا برای خود شما گزینه با اهمیتی به حساب می آید؟ اگر چنین است چرا شما برای مطرح نمودن ایشان از کلمه (فی المثل) استفاده می نمایید؟

- مگر می شود کسی را آنی مطرح کرد و بعد هم ادعا نمود که رای اول همه مردم ایران را به دست خواهد آورد؟

- در ثانی، مگر اصولگرایان مسئول تایید و یا عدم تایید صلاحیت نامزدها هستند که بیان می دارید که اصولگرایان وی را رد صلاحیت می کنند؟ این زیر سوال بردن شورای نگهبان نیست؟

صادق زیباکلام

- چگونه به این نتیجه رسیدید که اصولگرایان بیش از 6 الی 10 میلیون رای در برابر عارف نخواهند آورد؟ آیا از پیش پیروز اعلام نمودن آقای عارف، کلید زدن دوباره وقایع سال 88 نیست؟ به نظر شما 24 میلیون رای آقای احمدی نژاد به سود اصلاح طلبان باز خواهد گشت؟

- با تمام احترامی که به آقای هاشمی رفسنجانی و دکتر قالیباف قائلم، باید عرض کنم در انتخابات نهم این دو بزرگوار از نظر مردم اصلح شناخته نشدند، چگونه بر این قائلید که ایشان می توانند به راحتی بر انتخاب رئیس جمهور تاثیر گذار باشند؟

- آیا باور دارید که دکتر ولایتی، آقای لاریجانی، سعید جلیلی از آقای عارف رای کمتری خواهند داشت؟

- آقای زیبا کلام، این هم یکی از تحلیل شماست: زیباکلام: حامیان مشایی بیشترین کرسی را در مجلس بعد دارند/ اصلاح?طلبان آخر می?شوند


نوشته شده در دوشنبه 91/3/22ساعت 2:38 صبح توسط محمدمهدی . ر نظرات ( )